A BÚRA ALATT - AJÁNLÓ

by - vasárnap, szeptember 15, 2013

Habár időközben a sorozat is elkezdődött, én most mégis a könyvről szeretnék néhány gondolatot összeszedni. Stephen King, szerintem elég ennyit írnom, hiszen már maga a név garancia a minőségre. Szerencsére ez alkalommal sem kellett csalódnom.


Mesteri felvezetés, mesteri cselekmény, mesterien tálalva. Az a baj, hogy erről a könyvről sem tudok rosszat mondani, ugyanis az elejétől a végéig egyben van, minden részlete pontosan kidolgozva, a feszültség itt is kellő mennyiségben adagolva, ahogy azt a King könyvektől már megszoktuk. Minden karakter alaposan ki van találva, és mindannyiuknak megvan a maga szerepe. Ebben csak az a kiemelkedő, hogy jelen esetben egy városnyi emberről beszélünk - nyilván azért nincs mind a sokezer lakó egytől-egyig bemutatva és jellemezve - de Kingnek még ez sem okoz problémát.

A regény fő szála természetesen a Búra, amely egy szép őszi napon ereszkedik alá a semmiből, elvágva Chester's Mill városát a külvilágtól. A Búra láthatatlan és átjárhatatlan, komoly problémát okozva ezzel a lakosságnak. Ami a legdurvább, hogy a regény cselekménye mindössze egyetlen hetet foglal magába, mégis két majdnem 800 oldalas kötetből áll. King rendkívül szemléletesen mutatja be, hogy mit tesz a bezártság, a pánik és a kétségbeesés az emberekkel egy hét leforgása alatt, minden történés e köré épül. Hihetetlenül jól ábrázolja, hogy mit hoz ki belőlünk egy-egy krízishelyzet, hogy az embereknek valóban akkor mutatkozik meg a valódi személyisége, amikor egy nem várt szituációban kell helyt állniuk, számomra ez volt a regény legnagyobb tanulsága és legérdekesebb része is egyben. Természetesen megy a szokásos aprítás, konkrétan kb. a második oldalon kezdi, és be sem fejezi egészen a légvégéig. Számomra különösen szimpatikus volt egyébként, hogy nem voltak értelmetlen halálok, mindegyiknek be kellett következnie, és a végkifejlet is úgy lett eltalálva, ahogy van. 

Emellett nagyon örültem, hogy meg tudtam szeretni a szereplőket, akit kellett, azt pedig utáltam rendesen. Nem árulok egy túl nagy titkot, ha leírom, hogy a regény fő karaktere Barbie, azaz Dale Barbara iraki veterán - ennek később sok hasznát veszi - , valamint a város egyik (titkon legfőbb) tanácsosa 'Big Jim' Rennie. A fő konfliktus kettejük között játszódik, habár sok fontos mellékszereplőnk is van, például Rennie kicsi fia, Junior (a magyar kötetekben Ifi), akit ha a való életben ismernék valószínűleg sikítva menekülnék előle, vagy Julia Shumway a helyi újság főszerkesztője, aki egy talpraesett, vagány nő. A probléma kezdetben csak annyi, hogy Barbie még új a városban, szakácsként dolgozik a gyorskajáldában, és konfliktusba keveredik a helyi menő csávókkal, azaz Juniorral és barátaival. Jól eltángálja őket, Junior pedig szalad haza apucihoz oltalomért. Barbie ezt követően el szeretné hagyni a várost, hiszen nem akar összeütközésbe keveredni a tanácsossal, csakhogy épp távozása előtt ereszkedik le a Búra, így kénytelen a városban maradni, és eljátszani a célpont szerepét. Nem részletezem tovább, hiszen elég sokrétű és fordulatos a konfliktusuk, és az is érdekes, ahogy e köré építi a többi történést az író. 

Amit még fontosnak tartottam megjegyezni, hogy hatalmasat csalódtam a sorozatban, így, hogy már túl vagyok a könyvön. Ha jól emlékszem összesen 8 részt néztem meg belőle, de a szereplők és a város nevén kívül gyakorlatilag semmi nem hasonlít a könyv cselekményére. Barbie-t emlékeim szerint valami gyilkosnak állítják be már a pilotban, ez volt az első ami szíven ütött, ő a könyvben ugyanis a makulátlan jófiú karakter. Ezen kívül sok dolog volt, ami nem tetszett, túlságosan lagymatag a sorozat a könyvhöz képest, meg teljesen más a sztori is, amivel én nem tudtam azonosulni. 
A regényt azonban mindenkinek ajánlom, aki szereti Kinget, vagy még csak ismerkedne vele, mindkét esetben tökéletes választás. Nem egy könnyű olvasmány, már csak a téma, vagy a mérete miatt sem, de mindenféleképpen megéri, és ha egyszer belekezdtél, nagyon nehéz letenni. 

You May Also Like

4 megjegyzés

  1. Én meg a sorozatot imádom, és a könyvtől félek :D majd ha sorozatnak vége, akkor elolvasom, addig félek, hogy Game of Thrones-féle kettős érzet alakulna ki bennem :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez csak azért van ám, mert még nem olvastad. :) De hidd el, annyira átírták a sztorit, hogy még csak ismerős sem lesz, egy tökéletesen új történettel fogsz találkozni a könyvben. :D

      Törlés
  2. Pedig most akartam elkezdeni a sorozatot, de most lebizonytalanodtam...inkább elolvasom :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jaj, nem akartam ám lebeszélni senkit a sorozatról, én csak mint "könyvet előbb olvasó" beszéltem a dologról, és szerintem ez a legérzékenyebb réteg. Harry Potter rajongóként legalábbis bizton állíthatom. :D Nagyon nehéz egy filmet vagy akár sorozatot egy regényből kiindulva úgy megcsinálni, hogy az megfeleljen a könyv rajongói táborának is. Ritka, hogy igazán jól sikerülnek. Engem nem sikerült megvenniük, de általában azt tapasztaltam, hogy akik nem olvasták a könyvet, azoknak tetszik, szóval tegyél vele egy próbát, hátha be fog jönni. :)

      Törlés